خاموش شدن خودکار سیستم در زمان تعیین شده

رایانه در حال کپـی کردن، دانـلود یا انجام کاری زمانبر است اما شما قصد ترک محل را دارید یا زمان خوابیدن شما فرا رسیده است.


شاید کار رایانه یک یا چند ساعت دیگر به اتمام برسد ولی احتمالا در نبود شما، تا زمان بازگشت شما روشن باقی می‌ماند.

در چنین شرایطی، بهتر است قبل از رها کردن رایانه به کاری که در حال انجام آن است، زمان خاموش شدن آن را نیز تعیین کنید.


به سادگی می‌توان رایانه را برای انجام کاری مانند خاموش شدن در زمان خاصی برنامه ریزی کرد. سیستم‌عامل ویندوز به یک ابزار داخلی به نام Task Scheduler است که شاید سر و کار کاربران معمولی هرگز به آن نیفتد اما کاربران حرفه‌ای به سادگی می‌توانند از این ابزار بسیار کارآمد استفاده کنند.


این ابزار، به شما امکان می‌دهد برنامه خاصی را در زمان‌ یا زمان‌های معینی اجرا نمایید. کافی است بدانید که هر عملی (و بدون هیچ قید شرط) در سیستم‌عامل ویندوز توسط یک برنامه اجرا می‌شود. به عنوان مثال خاموش شدن ویندوز به وسیله برنامه‌ای با نام shutdown.exe انجام می‌شود. این فایل اجرایی در مسیر زیر قرار دارد:

  

C:\Windows\System32\shutdown.exe


حال برای تنظیم یک برنامه خاموش شدن از پیش تعیین شده، مسیر زیر را برای رسیدن به برنامه زمانبند دنبال کنید و یا عبارت taskschd.msc را در پنجره Run وارد کنید.


Control Panel > System and Security > Administrative > Task Scheduler


حال به منوی Action مراجعه کرده و گزینه Create Basic Task را انتخاب نمایید. نام و توصیفی اختیاری وارد نموده و به مرحله بعد بروید. حال می‌توانید زمان یا زمان‌های اجرای برنامه خود را انتخاب نمایید (روزانه، هفتگی، ماهانه، زمان‌های خاص یا فقط یکبار).


در مرحله بعد گزینه Start a Program را انتخاب نموده و برنامه خاموش کردن ویندوز را از مسیر ذکر شده انتخاب نمایید و کار تمام است.


دقت داشته باشید که انبوهی‌ از فعالیت‌های زمان‌بندی شده توسط ویندوز در این برنامه قابل مشاهده، ویرایش یا حذف هستند.


بنابراین به کاربران مبتدی توصیه می‌شود جهت ممانعت از آسیب دیدن رایانه، تغییری در این برنامه ایجاد نکنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد