چگونه اطلاعات کامل گوشی را قبل از فروختن پاک کنیم؟

دنیای تکنولوژی هم‌مانند هر بخش دیگری از این دنیا راه و رسم و قواعد خاص خودش را دارد. اگر افزایش رقابت بین کمپانی‌های تولیدکننده باعث می‌شود هر سال انتخاب کاربران برای خرید یک گوشی ایدئال دارای گزینه‌های متنوع‌تری باشد و اگر یک دستگاه کوچک جیبی می‌تواند تمام کارهای یک رایانه قدرتمند را به خوبی انجام دهد، در طرف مقابل کاربران باید برای داشتن بهترین تجربه کاری در این شرایط، امنیت خود را افزایش دهند.حال که قرار است پس از مدتی گوشی خود را بفروشیم و گوشی جدید بخریم، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که می‌تواند برای هر کاربری به وجود بیاید، امکان قرارگرفتن تصاویر و فایل‌های شخصی موجود در گوشی قدیمی دردسترس افراد دیگر است.مطمئنا هیچ‌کس دوست ندارد عکس‌های خانوادگی خود را به صورت گسترده روی اینترنت و کانال‌های بی‌اخلاق تلگرام و برنامه‌های مشابه ببیند.اما چطور می‌توان در شرایطی که شاید بازه زمانی خرید یک گوشی جدید حتی از یک‌سال هم کمتر شده، امکانی را به وجود آورد که خیال هر کاربری از محفوظ‌ماندن اطلاعاتش جمع باشد؟اجازه بدهید قبل از شروع آموزش، برای اینکه به اهمیت موضوع بیشتر پی ببرید، گزارش شرکت امنیتی Avast را در این زمینه بازنشر کنیم.این شرکت برای نشان‌دادن اینکه به هیچ‌وجه نباید پاک‌کردن اطلاعات روی گوشی پیش از فروش آن را دست‌کم گرفت، تعدادی تلفن هوشمند از سایت‌های فروش اینترنتی مانند ebay خریداری کرد.مطمئنا صاحبان این دستگاه‌ها از اینکه اطلاعات شخصی آن‌ها به دست کسی نخواهد افتاد، مطمئن بوده و با خیال راحت آن‌ها را برای فروش عرضه کرده بودند.اما متخصصان Avast موفق شدند درصد درخور توجهی از تصاویر شخصی این افراد را در حالی که گوشی‌های آن‌ها به صورت کاملا خالی و بدون هیچ اطلاعات قبلی فروخته شده بود، بازیابی کنند. پس توصیه می‌کنیم از روش‌هایی که در ادامه خواهد آمد، استفاده کنید.
  
کاربران iOS
در این شرایط کار شما راحت‌تر است چون عملا گزینه‌های زیادی برای دسترسی به اطلاعات دستگاه‌تان در اختیار ندارید.
بهترین و مطمئن‌ترین روش استفاده از تنظیمات پاک‌سازی خود دستگاه است. اپل از سیستم عامل iOS ٣به بعد و در زمان عرضه مدل ٣GS خود از یک روش کدگذاری سخت‌افزاری برای تامین امنیت اطلاعات کاربران استفاده می‌کند و با این روش تمام اطلاعات ذخیره شده روی حافظه داخلی دستگاه رمزنگاری می‌شوند. برای پاک‌سازی کامل دستگاه اپلی خود به مسیر زیر مراجعه کنید:
Settings > General > Reset > Erase all Content and Settings
به همین راحتی می‌توانید تمام اطلاعات روی دستگاه‌تان را به صورت کامل پاک کنید. خیالتان از بابت اینکه فایل‌های حساس و شخصی‌تان در اختیار شخص ثالثی قرار نمی‌گیرد، مطمئن باشد.

کاربران اندروید
اگر کاربر اندروید هستید، باید کمی بیشتر دقت کنید. معمولا آسان‌ترین راهی که به ذهن افراد می‌رسد، پاک‌کردن اطلاعات گوشی یا در بهترین شرایط اجرای یک Factory Reset است.
با اینکه با انجام چنین کاری می‌توانید تا حدی خیال خودتان را راحت کنید، اما بهتر است کمی دقت بیشتری داشته باشید.
برای پاک کردن کامل اطلاعاتتان ابتدا آن‌ها را رمزگذاری کنید. بر خلاف iOS، در اندروید رمزنگاری به‌صورت سخت‌افزاری انجام نمی‌شود و برای این‌کار خودتان باید به صورت دستی اقدام کنید.
 برای رمزنگاری اطلاعاتتان باید باتری دستگاه کاملا پر باشد و گوشی را هم به شارژ متصل کنید، چون فرآیند آن مدتی طول خواهد کشید.
به مسیر Settings بروید و در آنجا بخش Security را پیدا کنید.
بعد Encrypt Phone تپ کرده و فرآیند را آغاز کنید. بعد از گذشتن کمی بیش از یک‌ساعت کار رمزنگاری به اتمام می‌رسد.
حالا می‌توانید به همان بخش Settings بروید و در بخش Backup & Reset گزینه Factory Reset را انتخاب کنید.
البته این نکته را هم درنظر داشته باشید که بهتر است، فقط زمانی که از فروختن گوشی مطمئن هستید و می‌خواهید اطلاعاتتان را به صورت کامل پاک کنید. این کار را انجام دهید چون پس از این‌کار دیگر امکان بازگردانی فایل‌ها تقریبا به صفر خواهد رسید.
همچنین می‌توانید برای اینکه درصد اطمینانتان را به بالای۱۰۰ برسانید، پس از Reset کردن گوشی چند فایل با حجم بالا (برای مثال فایل‌های ویدئویی) روی حافظه گوشی کپی کرده و دوباره عملیات را تکرار کنید تا دیگر هیچ امکانی برای بازگردانی فایل‌های شخصی شما از روی گوشی وجود نداشته باشد.
چرا که با کپی اطلاعات، اطلاعات جدید در حافظه روی اطلاعات قبلی بازنویسی می‌شود و اگر شخصی قدرت بازگرداندن اطلاعات را داشته باشد، تنها به آخرین اطلاعات بازنویسی شده در حافظه دسترسی دارد.پیش از فروش گوشی هم حتما حافظه جانبی و سیم‌کارتتان را خارج کرده و پیش خودتان نگه دارید. مطمئنا نیازی به فروختن کارت حافظه وجود ندارد. در نهایت یک بار دیگر این نکته را یادآوری می‌کنیم که برای دور نگه‌داشتن اطلاعات شخصی و حساستان از دسترس افراد ناشایست، حتما از روش‌های امنیتی مانند رمزهای عبور، پترن یا پین‌کد استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد