پارتیشن بندی هارد دیسک بدون فرمت کردن در ویندوز 7

بسیاری از کسانی که به تازگی لپ‌تاپ خریده‌اند، پس از باز کردن My Computer با یک درایو حجیم که سیستم‌عامل روی آن نصب شده است، مواجه می‌شوند. برخی از لپ‌تاپ، کل هارددیسک را یک درایو در نظر می‌گیرند و این در حالی است که معمولا کاربران دوست دارند درایوهای متعددی داشته باشند و اطلاعات خود را در آن‌ها دسته‌بندی کنند.

  

 

 علاوه بر این گاهی نیز پیش می‌آید که کاربران رایانه هم بخواهند یکی از درایوهای خود را کوچک‌تر کنند و یا درایوهای بیشتری داشته باشند. مثل همیشه بهترین روش برای ایجاد تغییرات در هارددیسک استفاده از نرم‌افزار Partition Magic است اما می‌توان بدون آن نیز برخی از فعالیت‌ها را انجام داد.

 

 بیشتر لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های امروزی از سیستم‌عامل‌های ویندوز ویستا یا هفت استفاده می‌کنند. کاربران این گونه لپ‌تاپ‌ها می‌توانند به سادگی درایوهای خود را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنند؛ بدون این که نیازی به فرمت کردن درایو و یا پاک کردن اطلاعات وجود داشته باشد. برای این کار می‌توانید با راست کلیک کردن روی My Computer و طی مسیر Manage> Disk Management، هارددیسک رایانه خود را مشاهده و تغییرات را روی آن اعمال کنید.

 

 در این محیط هر پارتیشن از هارددیسک با رنگ خاصی نمایش داده می‌شود. درایوهای آبی رنگ از نوع Primary یا اصلی هستند؛ یعنی یک پارتیشن مجزا و مستقل محسوب می‌شوند و درایو C نیز از این نوع است. درایوهای سبز رنگ یا Extended، درایوهای ثانویه هستند که می‌توانند شامل زیر درایوهای دیگر باشند که به Logical Drive موسوم‌اند. در صورتی که یک درایو Extended، شامل بیش از یک زیر درایو باشد، با استفاده از ابزارهای ویندوز نمی‌توانید بدون یکی کردن کل زیر درایوها، کل آن را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

 

 در مورد مثال خاص ما که مربوط به لپ‌تاپ‌های جدید است، معمولا مشکل به درایو C باز می‌گردد. سیستم‌عامل روی این درایو نصب است و شما نمی‌توانید بدون از بین بردن سیستم‌عامل، آن را فرمت کنید. در عوض می‌توانید به سادگی آن را Shrink کنید. Shrink امکانی است که در سیستم‌عامل‌های ویستا و هفت گنجانده شده است و به کاربر اجازه می‌دهد هر درایو را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کند. در واقع بخش خالی درایو، می‌تواند از درایو اصلی جدا شود و یک درایو جدید را تشکیل دهد. بنابراین حداکثر حجمی که درایو دوم می‌تواند به خود اختصاص دهد، از حجم خالی آن پارتیشن، بیشتر نخواهد بود. با راست کلیک کردن روی درایو C یا هر درایو Primary دیگر و انتخاب گزینه Shrink، می‌توانید حجم مورد نظر خود را برای ایجاد یک درایو جدید وارد کنید. اگر این کار را با درایو C انجام می‌دهید به این نکته دقت داشته باشید که درایو C نمی‌تواند از اندازه خاصی کوچک‌تر شود. محدودیت‌های دیگری نیز وجود دارد که شما را مجبور به انتخاب حجم خاصی می‌کند که به مسائل سخت‌افزاری و نوع فرمت NTFS باز می‌گردد.

 

 در صورتی که بیشترین حجم قابل جدا شدن از یک درایو را برای Shrink انتخاب کنید، دیگر نمی‌توانید درایو Shrink شده را دوباره به دو نیم تقسیم کنید.

 

 امکان Shrink در ویندوز XP وجود ندارد و برای تقسیم درایوها در این سیستم‌عامل باید از نرم‌افزار Partition Magic استفاده کنید. در صورتی که با رایانه آشنایی کامل ندارید، از اعمال هر نوع تغییراتی روی هارددیسک خودداری کنید چرا که انجام این کارها بدون آگاهی منتهی به از دست رفتن اطلاعات شما خواهد شد.

نظرات 3 + ارسال نظر
maed جمعه 29 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 08:11 ب.ظ http://computer-pardis.orq.ir

سلام

خیلی ممنون از مطالب مفیدتون

به ما هم سر بزنید

انجمن کامپیوتر پردیس

مهرداد شنبه 28 دی‌ماه سال 1392 ساعت 10:03 ق.ظ

سلام
ممنونم از اطلاعات خوبتون
موفق باشید

علی پنج‌شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 09:41 ق.ظ

سلام و تشکر از سایت خوبتون!! مطالب مفید!!
فقط یه سوال اگه بخایم حجم درایو C رو افزایش بدیم بدون این که فرمت بشه هارد با برنامه پارتیشن مجیک امکانش هس؟

ممنون از لطفتون بله با پارتیشن مجیک می توانید بدون فرمت با کم کردن حجم سایر درایوها حجم درایو c را افزایش دهید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد