افزایش حافظه رم در ویندوز با پنج راهکارکلیدی

میزان رم رایانه   ویندوزی شما، رابطه مستقیمی با سرعت اجرای برنامه ها و عملکرد آن ها دارد. ولی گاهی به هر دلیل امکان افزایش میزان حافظه رم برای شما وجود ندارد. در چنین شرایطی بهترین روش، استفاده از راهکارهایی برای پاک سازی فضای رم اشغال شده و افزایش آن است. رم ها نسل های متفاوتی را پشت سر گذاشته اند و اغلب سیستم های امروزی از نسل سوم یا DDR3 بهره می برند.در این مطلب با 5 راهکار برای افزایش رم آشنا می شوید.

  

اجرای Ready Boost: فلش  مموری ها اغلب از سرعتی نزدیک به حافظه های RAM برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند. مایکروسافت با بهره گیری از این نکته و ارائه  ویژگی Ready Boost از ویندوز ویستا به بعد، به کاربران خود امکان داده است که از فلش مموری های خود به عنوان حافظه  کمکی برای رم سیستم استفاده کنند. به گزارش zoomit ،برای این منظور، فلش مموری شما باید حداقل شرایط ذیل را دارا باشد: 256 مگابایت فضای ذخیره سازی،زمان دسترسی یک میلی ثانیه یا کمتر،خواندن اطلاعات تصادفی با حجم 4 کیلوبایت و سرعت 2.5 مگابایت در ثانیه،نوشتن اطلاعات تصادفی با حجم 512 کیلوبایت و سرعت 1.75 مگابایت در ثانیه.در شرایط حاضر می توان گفت همه  فلش های ارائه شده از سوی شرکت های معتبر، مشخصاتی بسیار فراتر از این حداقل ها را برای محصولات خود در نظر گرفته اند و از این بابت نگرانی خاصی نخواهید داشت.برای فعال سازی این ویژگی، کافی است روی فلش مموری خود در My Computer کلیک راست و گزینه Propertis را انتخاب کنید. سپس به تب ReadyBoost بروید و تنظیمات دلخواه خود برای استفاده از این ویژگی را انتخاب کنید؛ تنظیماتی نظیر فعال/غیرفعال کردن ReadyBoost یا تنظیم میزان فضای مورد نظر از فلش مموری مذکور برای استفاده به عنوان رم کمکی سیستم. توجه داشته باشید که فلش مموری هایی با فرمت FAT32 بر اساس ویژگی های ساختاری خود، امکان نقل وانتقالاتی بیش از 4 گیگابایت را ندارند؛ ولی این محدودیت در فرمت NTFS کمتر می شود و امکان نقل و انتقال به 32 گیگابایت افزایش می یابد.هر چند نمی توان انتظار داشت که استفاده از ReadyBoost به اندازه  اضافه کردن رم به رایانه  شما مفید باشد؛ اما این ویژگی تا حد زیادی موجب بهبود بازدهی و عملکرد سیستم شما خواهد شد. در اغلب موارد، این ویژگی می تواند زمان اجرا را تا 75 درصد کاهش دهد. اگر تا پیش از فعال سازی آن از میزان کمی رم (2 گیگابایت یا کمتر) و هارد دیسک مکانیکی نسبتاً کندی استفاده کرده باشید ، تأثیر مثبت آن برای شما کاملاً ملموس خواهد بود. توجه داشته باشید که اگر از هارد دیسک های جامد روی رایانه خود استفاده کنید، ویندوز ویژگی ReadyBoost را غیرفعال خواهد کرد؛ چرا که SSDها بازدهی و عملکرد فوق العاده  بهتری را برای شما ارائه می کند.


استفاده از Windows Task Manager و Resource Monitor: بهترین روش برای آزادسازی میزان فضای رم اشغال شده، استفاده از ابزار مدیریت وظایف ویندوز یا همان Windows Task Manager معروف است. برای اجرای این ابزار، روی نوار پایین ویندوز کلیک راست و گزینه  Task Manager را انتخاب کنید. سپس به تب Processes بروید و برنامه های در حال اجرا را بر اساس میزان رم در حال استفاده، مرتب سازی کنید. حال می توانید برنامه هایی را که به صورت ناخواسته، حجم زیادی از رم شما را اشغال کرده اند، بیابید و در صورت تمایل آن ها را به طور کامل ببندید. برای این منظور روی برنامه  موردنظر کلیک راست و گزینه  End Process را انتخاب کنید.همچنین می توانید به تب Performance بروید و پس از کلیک روی گزینه  Resource Monitor، به تب Memory بروید تا اطلاعات بیشتری در این رابطه در اختیار شما قرارگیرد. در این قسمت، علاوه بر اطلاعاتی که در Windows Task Manager به آن دسترسی داشتید، به گراف هایی در رابطه با میزان مصرف رم سیستم خود نیز دسترسی خواهید داشت.البته در نظر داشته باشید که در صورت مشاهده  حجم قابل توجهی از مصرف رم، شتاب زده عمل نکنید؛ به ویژه وقتی از ویندوز ویستا یا نسخه های جدیدتر ویندوز استفاده می کنید. مدیریت رم در ویندوز ویستا و نسخه های جدیدتر ویندوز تا حد قابل توجهی حریص تر است؛ بدین معنی که سیستم عامل، علاقه  زیادی به نگهداری اطلاعاتی دارد که ممکن است در آینده به کار بیاید. به عبارتی توصیه  ما این است که زمانی نگران شوید که بیش از سه چهارم میزان رم سیستم شما اشغال شده باشد.


غیرفعال سازی وحذف برنامه های غیرضروری: ممکن است برنامه هایی را بیابید که حتی با توقف موقت فعالیتشان، باز هم در هر بار خاموش و روشن شدن سیستم، در پس زمینه  ویندوز اجرا می شوند و مقداری از حافظه  رم رایانه  شما را به تصرف خود در می آورند. برنامه هایی نظیر دراپ باکس، چیزی در حدود 85 مگابایت از حافظه  رم را در اختیار می گیرند؛ در حالی که ما همیشه و در همه حال به آن ها نیاز نخواهیم داشت. این که این برنامه ها 24 ساعت شبانه روز در حال اجرا باشند، منطقی به نظر نمی رسد. هر چند گاهی می توانید این گونه برنامه ها را به طور کامل نیز حذف کنید، ولی در صورتی که برای شما کاربردی هستند، راه بهتر این است که مانع اجرای خودکار آن ها در هر بار بوت شدن رایانه  خود شوید. برای این منظور می توانید در پنجره  RUN عبارت msconfig را تایپ و اجرا کنید. سپس به تب Services بروید و تیک برنامه موردنظر را بردارید تا در بوت بعدی به صورت خودکار اجرا نشود. همچنین می توانید از ابزار رایگان و مفیدی به نام CCleaner بدین منظور استفاده کنید.


نصب یک پاک ساز رم: اگر احساس می کنید چندان در ردگیری برنامه های پرمصرف غیرکاربردی، موفق نبوده اید و یا خیلی با نحوه  استفاده صحیح از Windows Task Manager آشنا نیستید، می توانید از برنامه هایی کمک بگیرید که کارشان پاک سازی فضای رم است. چند مورد از برنامه های تست شده در این رابطه عبارت است از Cleanmem، Minimem وSuper Memory Cleaner .


اضافه کردن رم بیشتر: در حالی که روش های بیان شده، می تواند به افزایش سرعت و کارآیی رایانه  ویندوزی شما کمک کند، ولی گاهی نیز هیچ یک از این موارد، پاسخ گو نیست. RAM حافظه ای محدود است و گاهی بهترین راه این خواهد بود که مستقیم به سراغ ارتقای سخت افزاری آن بروید.آنچه شما بدین منظور باید انجام دهید، این است که در مرحله  اول، نوع رم مورد استفاده در رایانه  خود را مشخص کنید. می توانید با استفاده از ابزارهای تعیین مشخصات سیستم نظیر CPU-Z به طور کامل از نوع و جزئیات قطعات نصب شده روی رایانه یا دسکتاپ خود مطلع شوید. با این حال باز هم بهتر است سیستم خود را بازکنید و تعداد اسلات های دردسترس برای اضافه کردن رم را شناسایی کنید. اگر اسلات آزادی در دسترس تان باشد، می توانید به راحتی و با خرید یک رم با مشخصات فنی مشابه رم فعلی، نسبت به افزایش مجموع رم در دسترس سیستم خود اقدام کنید. اما در صورتی که تمام اسلات های موجود استفاده شده است، باید رم  یا رم های موجود را با نمونه هایی پرظرفیت تر جابه جا کنید. البته در نظر داشته باشید که پیش از این کار نسبت به مطالعه  مشخصات فنی مادربورد یا لپ تاپ خود اقدام کنید تا از حداکثر میزان حافظه  رمی که سیستم شما پشتیبانی می کند، مطلع شوید.

نظرات 1 + ارسال نظر
حمید جمعه 21 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 10:41 ق.ظ

خیلی مفید بود
ولقعآ ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد