دانستنی های موس !

موس‌های گوناگون، با قیمت‌های متفاوتی در بازار موجود می‌باشند. در این میان می‌توان موس‌های 5 تا 200 هزار تومانی یافت اما تفاوت موس‌ها و علت این اختلاف قیمت قابل توجه در چیست؟

 

موس‌های امروزی نوری هستند و در عمل، دوره موس‌های توپی به پایان رسیده است. هر موس نوری، شامل 2 المان اصلی فرستنده نور یا همان روشن‌کننده سطح زیرین موس و سنسور بیننده یا تشخیص‌دهنده حرکت است. در صورتی‌که فرستنده نور، روشنایی مناسب‌تری تولید کند و سنسور تشخیص‌دهنده، بهتر بتواند حرکات موس را تشخیص دهد، کیفیت موس بیشتر خواهد شد. این کیفیت قابل اندازه‌گیری است و با واحد Dpi وزن می‌شود. Dpi تعداد نقاطی است که یک سنسور بینایی در یک اینچ مربع از هم تفکیک می‌کند.



 

 

در عالم فیزیکی میان هر 2 نقطه، بی‌نهایت نقطه وجود دارند اما در جهان دیجیتالی، این نقاط قابل تفکیک، به میزان توانمندی سنسور بینایی محدود می‌شوند.

 

در یک موس، اگر Dpi بالاتر باشد، موس به حرکات، حساسیت بیشتری نشان می‌دهد. در این‌صورت کاربر با حرکات بسیار آرام و کوتاه موس‌‌ می‌تواند نشانگر را چند پیکسل حرکت دهد.

 

این توانمندی به نوع عنصر نورانی نیز وابسته است. در واقع سنسورهای گیرنده، به نور حساس هستند اما طیف‌های گوناگون نور برای آن‌ها کیفیت‌های متفاوتی دارند.

 

در موس‌ها از 2 نوع طیف نور معمولی و مادون قرمز استفاده می‌شود.

 

موس‌هایی که از نور معمولی استفاده می‌کنند، در عرف بازار موس، Optical که به‌معنای نوری است نامیده می‌شوند در حالی‌که از موس‌های مادون قرمز به‌عنوان موس‌های لیزری یاد می‌شود.

 

تفاوت اصلی موس‌های معمولی و موس‌های ایده‌آل، در بازی‌های رایانه‌ای و فعالیت‌های گرافیکی مشخص می‌شود.

 

وقتی می‌خواهید روی یک آیکون کلیک کنید، معمولا Object به‌قدری بزرگ است که برای بردن نشانگر موس روی آن با مشکل رو‌به‌رو نشوید اما وقتی مشغول کار با Photoshop یا انجام یک بازی شوتر هستید، یک پیکسل این طرف و آن طرف برای شما موضوعیت پیدا خواهد کرد.

 

در این شرایط، هر اندازه که Dpi موس بیشتر باشد، نشانگر موس در برابر حرکات دست شما عکس‌العمل‌های نرم‌تر و دقیق‌تری نشان می‌دهد.

 

اگر سرعت نشانگر موس را نیز کاهش دهید، با این چنین موسی می‌توانید یک میلی‌متر موس را حرکت داده و تغییرات موقعیتی پیکسل به پیکسل نشانگر موس را شاهد باشید. در صورتی‌که کاربر معمولی رایانه هستید، خرید موس‌هایی با دقت بالا توجیه اقتصادی ندارد.

 

دسته‌ای از موس‌های امروزی بی‌سیم هستند.

 

یک موس بی‌سیم در عمل، همیشه نسبت به یک موس سیم‌دار تاخیر دارد یعنی عکس‌العمل نشانگر موس، کمی دیرتر از حرکت دست شما اتفاق می‌افتد بنابراین این موس‌ها برای بازی‌های شوتر و استراتژیک که ثانیه‌ها در آن‌ها مهم هستند، مناسب محسوب نمی‌شوند اما یک موس بی‌سیم برای کار با لپ‌تاپ در حالی‌که پشت میز خود نیستید، کاربرد خواهد داشت.

 

این ویژگی به درد کسانی می‌خورد که نمی‌توانند با حسگر لمسی لپ‌تاپ‌ها کنار بیایند. موس‌های بی‌سیم بلوتوث برای لپ‌تاپ‌های بلوتوث‌دار مناسب‌ترند.

 

موس‌های بی‌سیم یک ایراد بزرگ دیگر هم دارند و آن نیاز به تعویض باتری است.

 

تا وقتی که از موس سیم‌دار استفاده می‌کنید، ارزش بی‌نیازی از باتری را نمی‌دانید اما وقتی در حین استفاده از موس بی‌سیم باتری تمام می‌شود، ممکن است که از داشتن موس بی‌سیم پشیمان شوید.

نظرات 2 + ارسال نظر
هومن چهارشنبه 27 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 09:41 ب.ظ

سلام مطلب مفیدی بود
فقط اگه ممکنه بگید اسم سنسور گیرنده و فرستنده موسهای لیزری چیه ؟
ممنون

aloi چهارشنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 10:28 ق.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد