۶مشکل متداول پرینترها و راه‌حل آن‌ها

معمولا وقتی یک دستگاه چاپگر خریداری می‌کنیم، انتظار داریم برای چند سال به خوبی کار کند و هزاران برگه را برای ما چاپ بگیرد، اما معمولا این‌طور نیست و چاپگر‌ها هر لحظه دردسری درست می‌کنند. گاهی اوقات می‌توان استفاده بیش از حد را علت اصلی خرابی چاپگرها دانست؛ اما دلایل زیادی ممکن است وجود داشته باشد تا یک چاپگر با ما کنار نیاید. در این مطلب قصد داریم راه‌حل‌ شش مشکل متداول چاپگر‌ها یا پرینتر‌ها را بیان کنیم تا همواره پرینتر شما به خوبی کار کند.بسیاری از کاربران خانگی بیشتر از پرینتر‌های جوهر افشان خود به میزان کافی استفاده نمی‌کنند و همین موضوع می‌تواند باعث مشکلاتی همچون خشکیده‌شدن جوهر و سپس مسدود شدن نازل‌های بسیار ریز جوهر‌افشان پرینتر شود. در ابتدا یادآوری این نکته نیز لازم به نظر می‌رسد که معمولا بعد از گذشت مدت زمان دو هفته‌ کارتریج دستگاه چاپگر خراب خواهد شد. در ادامه وارد بحث اصلی می‌شویم و بر سر مشکلات مختلف صحبت خواهم کرد.
  
ناتوانی دستگاه در پرینت برگه
در این زمان احتمالات متفاوتی مطرح است، پس بگذارید از پایه شروع کنیم و ببینیم آیا چراغ Error روی دستگاه پرینتر روشن است یا خیر، بعد باید مطمئن شویم که کاغذ در محل خود قرار دارد، محفظه قرارگیری کارتریج خالی نباشد، کابل USB به دستگاهی که می‌خواهیم پرینت بگیریم متصل شده یا اینکه از طریق بی‌سیم ارتباط برقرار باشد.گاهی اوقات باید برای پرینتر‌های قدیمی حالت چاپ‌کننده پیش‌فرض (default printer) را انتخاب کنیم، به این منظور Control Panel ویندوز را باز کنید و به بخش Devices and Printers وارد شوید و سپس روی پرینتری که می‌خواهید از طریق آن پرینت انجام شود، کلیک راست کنید و با انتخاب set as default آن را به حالت پیش‌فرض چاپ ببرید. همچنین مطمئن شوید در برنامه‌ای که می‌خواهید برگه‌ای را پرینت بگیرید، دستگاه صحیح را انتخاب کرده باشید.همچنین می‌توانید با رفتن به بخش Control Panel، انتخاب Devices and Printers و کلیک راست روی آیکون پرینتر خود گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید.البته ابزار رفع عیب مایکروسافت همیشه جواب نمی‌دهد، اما ارزش امتحان کردن را دارد.

پرینتر: کارتریج را تعویض کن
دستگاه پرینتر شما، قبل از اتمام کارتریج به شما هشدار می‌دهد. در ادارات شلوغ معمولاً بیش از چند ساعت طول نمی‌کشد تا کارتریج خشک شود، اما برای کاربران خانگی که در مواقع ضروری و هر از گاه به استفاده از پرینتر می‌پردازند، معمولاً زمان اتمام کارتریج طولانی‌تر و در حدود چند هفته خواهد بود. به محض اینکه این پیام هشدار ظاهر شد، کارتریج جدیدی تهیه کنید اما تا زمان کم‌رنگ‌‌ یا متوقف شدن چاپ، کارتریج جدید را نصب نکنید.

چاپ بد صفحه
صفحات وب معمولاً در هر اندازه‌ای هستند و سایز آن‌ها به عرض و طول کاغذی که شما دوست دارید پرینت شود، محدود نشده است. بعضی صفحات در برخی نرم‌افزارها نیز برای پرینت شدن طراحی نشده‌اند و همین موضوع زمینه مشکلات زیادی است. سعی کنید همیشه قبل از پرینت با استفاده از ابزار Print Preview در مرورگراینترنت اکسپلورر یا نرم‌افزارهایی مانند مجموعه آفیس، نمونه‌ای را از آنچه دریافت خواهید کرد، مشاهده کنید و سپس صفحه مورد نظر را پرینت بگیرید. برای مثال ممکن است یک صفحه اینترنتی به علت انبوه آگهی‌ها و نظرات به پرینت شدن تمام آن صفحه نیازی نباشد، پس باید در این مواقع از گزینه‌های دیگر در نحوه پرینت گرفتن استفاده کنید.مرورگر اینترنت اکسپلورر در مواقعی که صفحه مورد نظر شما بزرگ‌تر از صفحه‌ای است که می‌خواهید روی آن پرینت شود، گزینه‌ای به نام shrink-to-fit در اختیار شما قرار می‌دهد تا صفحه را متناسب کنید. البته بعضی از صفحات خاص مانند صفحه اطلاعات شخصی و کارنامه‌ها و... دکمه‌ای مخصوص پرینت دارند که بهتر است همیشه از آن دکمه‌ها استفاده شود.

گیر‌کردن برگه در پرینتر
زمانی که این اتفاق برای چند بار پشت سر هم رخ دهد، احتمالاً تکه‌ای از کاغذ در جایی از پرینتر و احتمالاً قسمتی که کاغذ را به داخل می‌کشد، جا مانده است. این تکه کاغذ را با نگاه به قسمت‌های مختلف پرینتر و باز‌کردن زبانه‌ها از دستگاه چاپ‌گر بیرون بکشید. به زیر چاپگر نیز نگاه کنید. چون ممکن است پنلی وجود داشته باشد تا از طریق آن کاغذ گیر افتاده را به بیرون بیاورید.پرینتر‌های قدیمی می‌توانند رطوبت را جذب کنند و در هنگام دریافت یک یا چند برگه آن‌ها را در درون خود گیر بیندازند. برگه‌ها را سعی کنید خشک نگه دارید و تا زمان نیاز به آن‌ها، در بسته‌ای نگهداری کنید.
 
ارائه برگه سفید اضافی
گاهی اوقات پرینتر هنگام چاپ برگ موردنظر، برگ سفیدی را هم ارسال می کند. برای رفع این مشکل به کنترل پنل ویندوز بروید، در بخش Devices and Printers روی پرینتر خود کلیک‌راست کنید. سپس گزینه Printing Preferences را انتخاب کنید، اگر نمی‌توانید هیچ گزینه‌ای برای فعال‌کردن/ غیر‌فعال‌کردن جدا شدن صفحات با نام Separator Pages مشاهده کنید، پس با کلیک‌راست روی پرینتر گزینه Properties را انتخاب کنید.برای مثال در پرینتر‌های HP شما با دو بار کلیک روی پرینتر و دو بار کلیک روی Customise می‌توانید به بخش تنظیمات پیشرفته Advanced بروید. در این بخش باید دکمه اختصاصی Separator Page را ببینید و در نهایت شروع به تنظیم آن کنید.

بی‌کیفیت‌بودن برگه چاپ شده
گاهی اوقات نازل جوهر در پرینتر‌های جوهر‌افشان مسدود می‌شود و چاپ‌گر یا رنگ‌ها را اشتباه پخش می‌کند یا با کیفیت پایین برگه را پرینت می‌گیرد. با پاک‌کردن هد پرینتر به احتمال فراوان مشکل دستگاه شما حل خواهد شد. البته روش انجام این کار در پرینتر‌های مختلف متفاوت است و شاید حتی برای این موضوع گزینه‌ای در بخش کنترل پنل پرینتر موجود باشد یا اینکه نرم‌فزار پرینتر را از طریق کامپیوتر بتوان دست‌کاری کرد.کیفیت کاغذ نیز روی کیفیت پرینت تأثیر دارد اما در فتوکپی نوع کاغذ تفاوتی ندارد. در پرینتر‌های لیزری کاغذ با کیفیت مناسب بهترین نتیجه را می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد