انواع چاپگرهای موجود در بازار

چاپگرها یکی از قطعات جانبی کامپیوتر هستند که امروزه از اهمیت خاصی برخوردارند.معمولا اکثر مردم به یک چاپگر برای استفاده شخصی در محیط کار یا منزل نیاز دارند اما انتخاب میان تعداد زیادی مدل چاپگر بسیار دشوار است.


در این جا چند کار که باید قبل از خرید آن را انجام دهید، برای شما بیان می‌کنیم. در مرحله اول، نوع چاپگر انتخابی بستگی به کاری دارد که شما می‌خواهید با چاپگر خود انجام دهید.برای مثال برای چاپ متن و تصاویر سیاه و سفید نیاز به یک چاپگر لیزری تک رنگ دارید اما برای تصاویر رنگی نیاز به یک چاپگر رنگی جوهرافشان یا لیزری است.


بر اساس نوع مصرف و کارایی چاپگرها به 5 دسته مختلف تقسیم می‌شوند.

  

چاپگرهای جوهرافشان (Inkjet)

چاپگرهای جوهرافشان به وسیله پاشیدن قطرات ریز جوهر روی یک صفحه کاغذ از طریق منافذ ریزی که در "هد" وجود دارد، باعث به وجود آمدن تصاویر سیاه و سفید و رنگی در کیفیت مناسب می‌شوند.رنگ‌های اصلی در چاپگر جوهـر افشـان بـه سه رنـگ قرمز و زرد تقسیم می‌شود کـه یـک رنـگ سیـاه نیـز وجود دارد که برای تولید تصویر با رنگ مشکی به کار می‌رود.


اما برای چاپ حرفه‌ای عکس به یک چاپگر با شش رنگ مجزا احتیاج دارید که علاوه بر سه رنگ اصلی و رنگ مشکی دارای یک رنگ قرمز روشن و آبی روشن باشد که در ایجاد تصاویر با رنگ‌های طبیعی‌تر تاثیرگذار است.


در کل چاپگرهای جوهرافشان قیمت معقولی را به شما ارائه می‌دهند و برای مصارف عمومی یک انتخاب مناسب هستند.


البته مدل‌های حرفه‌ای این نوع چاپگر در محیط‌های عکاسی نیز استفاده می‌شوند.


چاپگرهای لیزری سیاه و سفید

چاپگرهای لیزری تک رنگ همانند سیستم الکترواستاتیکی که در دستگاه فتوکپی وجود دارد عمل چاپ را انجام می دهند که این عامل باعث افزایش سرعت چاپ می‌شود. چاپگرهای لیزری سیاه و سفید بهترین انتخاب برای چاپ صفحات متنی در تعداد بالا هستند. به خصوص این که از دقت بسیار بالایی برخوردارند.از ویژگی‌های جالب در استفاده از چاپگرهای لیزری تک رنگ قیمت پایین برای هر صفحه چاپ است که در کل باعث کاهش هزینه تعویض و یا شارژ کارتریج می‌شود.در کل یک چاپگر لیزری بهترین انتخاب برای یک دفتر کار یا محیط اداری بزرگ است که در این محیط‌ها نیاز به چاپ متن‌های زیاد در طول روز دارند.


چاپگرهای رنگی لیزری

این نوع از چاپگرها بهترین انتخاب برای چاپ تصاویر گرافیکی و عکـس هستند.


در آن‌ها به جای استفاده از جوهر، از تونـرهـای CMYK برای چاپ استفاده می‌شود.


این چاپگرها باعث ایجاد تصاویر گرافیکی و عکس با کیفیت فوق‌العاده می‌شوند و نیاز عکاسان و گرافیست‌های حرفه‌ای را برآورده می‌سازند. قیمت این چاپگرها نقطه ضعف آن‌ها است چون از قیمت بالایی برخوردارند. در کل هزینه‌ای که برای چاپ هر صفحه رنگی در چاپگرهای لیزری به دست می‌آید از انواع جوهرافشان کم‌تر است.


این چاپگرها مناسب مصارف حرفـه‌ای و کـاربـرد زیاد است و برای محیط منزل و استفاده عمـومـی چندان جالب نیسـت.


چاپگرهای چند کاره

در کارهای اداری وجود یک چاپگر چند منظوره بسیار مفید است. چون در جایی کم‌تر شما می‌توانید سه دستگاه چاپگر، اسکنر و فاکس را یک جا داشته باشید و قیمت کم‌تری هم نسبت به خرید جداگانه آن‌ها بپردازید. از ایرادهای این دستگاه‌ها این است که در صورت خراب شدن یک بخش از دستگاه دیگر بخش‌ها نیز از کار می‌افتند. در کل این دستگاه برای مصارف عمومی و یا اداری کوچک کاربرد دارد.


قیمت این دستگاه به نسبت امکانات و کارایی آن مناسب است.


چاپگرهای قابل حمل

اگر شما از افرادی هستید که دائما در حال مسافرت هستید حتما به چاپگرهای قابل حمل نیاز پیدا می‌کنید. اندازه این چاپگر در حد یک کیف دستی مردانه است که با باتری کار می‌کند. فناوری این چاپگرها معمولا جوهرافشان و یا به روش تونرهای حرارتی (ریبون) است. از معایب این چاپگرها این است که کیفیت پایین‌تری نسبت به دیگر انواع چاپگرها دارند. سرعت چاپ آن‌ها پایین است و باید برگه‌ها را تک‌تک وارد چاپگر کنید. (محل نگهداری برگه ندارد).


از ویژگی‌های این چاپگر وجود یک پورت infrared است که اجازه می‌دهد بدون وصل چاپگر به کامپیوتر اطلاعات را انتقال دهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد