فعال و غیرفعال‌سازی بوت‌سریع ویندوز 8

همان‌طور که می‌دانید یکی از امکانات و تفاوت‌های بسیار مهم ویندوز 8 با نسخه‌های پیشین این سیستم‌عامل، بوت سریع آن است. بوت سریع یا همان Fast Startup که گاهی به آن بوت هیبریدی نیز گفته می‌شود، قابلیتی است که موجب می‌شود سیستم‌عامل پس از خاموش شدن یا ری‌استارت در کوتاه‌ترین زمان ممکن بارگذاری شده و در اختیار شما قرار گیرد.

عملکرد این قابلیت بسیار شبیه همان عملکردی است که گزینه‌ Sleep در اختیار شما قرار می‌دهد. اما این عملکرد در نسخه‌ 8 و 8.1 و احتمالا نسخه‌های بعدی ویندوز، به‌صورت قابلیتی پیش‌فرض روی عملیات ری‌استارت و خاموش کردن دستگاه نیز فعال است و موجب می‌شود بوتی سریع در کمتر از چند ثانیه داشته باشید.

  

این قابلیت برای بسیاری از کاربران خوشایند است اما گاهی ممکن است بخواهید این قابلیت را غیرفعال کنید تا ویندوز رایانه‌ شما به‌طور کامل بوت شود. نیاز به این شرایط ممکن است دلایل متعددی داشته باشد که یکی از آنها، نصب سخت‌افزار جدید و شناساندن درایور مورد نظر به ویندوز است. گاهی کاربران این نسخه از ویندوز شکایت دارند که درایور سخت‌افزار جدید را نصب می‌کنند، اما پس از ری‌استارت یا خاموش و روشن کردن دستگاه نمی‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین ممکن است چاپگری را به فهرست چاپگرها اضافه کنید، اما در بخش Devices and Printers نام آن را مشاهده نکنید. این اعمال نشدن تغییرات به‌دلیل عملکرد بوت سریع و ساختار هیبریدی عملیات ری‌استارت یا خاموش شدن رایانه است. اگر شما نیز با این مشکلات مواجهید و می‌خواهید این قابلیت را به‌طور موقت یا دائم غیرفعال کنید یا چنانچه فکر می‌کنید این قابلیت در ویندوز شما فعال نیست و قصد دارید آن را فعال کنید، می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:


غیرفعال کردن موقتی (روش اول)


1ـ برای آن‌که به‌صورت موقت و در شرایط نیاز قابلیت بوت سریع را غیرفعال کرده و بتوانید به‌صورت کامل رایانه را ری‌استارت یا خاموش کنید، می‌توانید از ترفند منوی Win+X کمک بگیرید.


2ـ برای استفاده از این ترفند کافی است هنگامی که قصد دارید رایانه را ری‌استارت یا خاموش کنید، روی لوگوی ویندوز در پایین سمت چپ، کلیک راست ماوس را فشار داده و از منوی به‌نمایش درآمده به منوی Shut Down مراجعه کرده و پس از آن یکی از گزینه‌های Shut Down یا Restart را انتخاب کنید.


غیرفعال کردن موقتی (روش دوم)


1ـ چنانچه به‌طور معمول از بالاسمت راست صفحه‌ شروع روی آیکون پاور کلیک کنید و در ادامه کلید Shift را پایین نگه‌داشته و روی گزینه‌های Shut Down یا Restart کلیک کنید نیز بوت، سریع غیرفعال شده و عملیات ری‌استارت یا خاموش کردن به‌طور کامل صورت می‌گیرد.


فعال و غیرفعال کردن دائمی (روش کلاسیک)


1ـ صفحه‌ شروع را باز کرده و در کادر جستجو عبارت po bu را وارد کنید.


2ـ از فهرست نتایج روی گزینه Change what the power buttons do کلیک کنید.


3ـ در پنجره‌ جدید روی لینک Change settings that are currently unavailable کلیک کنید.


4ـ اکنون چنانچه در بخش Shutdown settings علامت چک‌مارک گزینه‌ Turn on fast startup را فعال کنید، قابلیت بوت سریع فعال و چنانچه علامت چک‌مارک را بردارید، این قابلیت غیرفعال می‌شود.


توجه: در صورتی‌که گزینه‌ Turn on fast startup در بخش اشاره شده وجود ندارد به معنای غیرفعال بودن قابلیت بوت سریع است که دلیل آن نیز خاموش بودن قابلیت hibernate در ویندوز است. برای فعال‌سازی ابتدا ‌باید قابلیت hibernate را فعال کرده سپس طبق مراحل ذکر شده، علامت چک‌مارک گزینه‌ مورد نظر را فعال کنید.


فعال و غیرفعال کردن دائمی (هک رجیستری)


1ـ عبارت Regedit را در کادر جستجوی صفحه‌ شروع وارد کرده و با کلیک روی نتیجه‌ یافت شده، ویرایشگر رجیستری را اجرا کنید.


2ـ مسیر زیر را در رجیستری دنبال کنید:


HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Control/Session Manager/Power


3ـ در سمت راست گزینه‌ HiberbootEnabled را پیدا کنید و درصورتی‌که این گزینه وجود ندارد آن را از نوع DWORD ایجاد کنید.


4ـ روی کلید HiberbootEnabled دوبار کلیک کرده و برای غیرفعال کردن بوت سریع مقدار صفر و برای فعال‌سازی مقدار 1 را به آن اختصاص دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد