روشن و‌ خاموش‌کردن سیستم در زمان مشخص

در سخت‌افزار رایانه‌ها، امکانات زیادی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها می‌تواند نیازهای زیادی را رفع ‌و راحتی بیشتری را برای شما فراهم کند. از‌جمله این امکانات، می‌توان به ظرفیت زمان‌بندی و روشن‌و‌خاموش‌کردن خودکار سیستم بر‌مبنای یک برنامه زمانی اشاره کرد. ‌‌عملی سخت‌افزاری که در محیط نرم‌افزاری ‌تنظیم‌شدنی است. اگر به این نکته کاربردی نیاز دارید، مطلب را تا انتها بخوانید.

  
روشن‌شدن در زمان خاص

مادربوردهای جدیدی که روی رایانه‌های‌ امروزی قرار گرفته‌اند، همگی این امکان را به کاربر می‌دهند تا سیستم خود را طوری تنظیم کند که در روز و ساعت خاصی رایانه خاموش را روشن کند.

این ویژگی Setup Bios نام دارد و از این ظرفیت می‌توانید برای روشن‌کردن سیستم استفاده کنید. برای انجام این تنظیمات ابتدا رایانه خود را روشن کنید و به‌محض ظاهر‌شدن اولین نوشته‌ها بر روی صفحه نمایش، کلید‌‌Delete را برای ورود به صفحه تنظیمات سیستم فشار دهید. البته ممکن است روی صفحه هم عبارت to Del Press setup را مشاهده کنید.

اگر تنظیمات BIOS رمز عبور داشته باشد، در این مرحله رمز عبور را از شما‌ می‌خواهد. رمز را وارد کنید تا وارد Setup شوید. تمام گزینه‌های‌ موجود را خواهید دید. بیشتر صفحه زمینه Setup به رنگ آبی است. با توجه به اینکه گزینه‌های‌ Setup Bios در مادربوردهای مختلف یکسان نیست، باید به‌دنبال قسمت Power بگردید.

پس‌از ورود به Power به‌دنبال گزینه‌ای‌ مشابه گزینه Up Power Automatic بگردید و آن را به‌صورت Enable درآورید. در بعضی‌از سیستم‌ها در این بخش با عبارات Day Every یا Date By برخورد خواهید کرد. پس‌از فعال‌سازی این ظرفیت، باید در‌صورتی که Date By را فعال کرده باشید، تاریخ آن را در طول ماه مشخص کنید (عددی بین یک‌تا‌۳۱، البته به تاریخ میلادی). در بعضی از سیستم‌ها می‌توانید روز هفته را هم مشخص کنید. در قسمت Time هم ساعتی ‌را که می‌خواهید رایانه شما روشن شود، تایپ کنید. همه‌چیز را در قسمت Exit از Setup ذخیره کنید و سپس خارج شوید. البته دقت کنید که برای روشن‌شدن خودکار سیستم، کلید اصلی پریز برق منزل نباید خاموش باشد. همچنین در صورتی که در قسمت Program –> Start up Start files–> یک فایل موسیقی قرار دهید، پس‌از روشن‌شدن سیستم و بالا‌آمدن ویندوز، آن موسیقی اجرا خواهد شد


خاموش‌شدن خودکار

حتما برای شما هم پیش‌آمده که رایانه‌تان در‌حال کپی‌کردن، دانلود یا انجام کاری زمان‌بر است؛ اما شما قصد ترک محل را دارید یا زمان خوابیدن شما فرا رسیده است. شاید کار رایانه یک یا چند ساعت دیگر به‌اتمام برسد، ولی احتمالا در نبود شما تا زمان بازگشت، روشن باقی می‌ماند. در چنین شرایطی بهتر است قبل‌از رها‌کردن رایانه با کاری که در‌حال انجام آن است، زمان خاموش‌شدن آن را نیز تعیین کنید.

به‌سادگی می‌توان رایانه را برای انجام کاری مانند خاموش‌شدن در زمان خاصی برنامه‌ریزی کرد. سیستم‌‌عامل ویندوز یک ابزار داخلی به‌نام Scheduler Task است که شاید سروکار کاربران معمولی هرگز به آن نیفتد؛ اما کاربران حرفه‌ای به‌سادگی می‌توانند از این ابزار بسیار کارآمد استفاده کنند.

این ابزار به شما امکان می‌دهد برنامه خاصی را در زمان‌ یا زمان‌های معینی اجرا کنید. کافی است بدانید که هر عملی، بدون هیچ قیدوشرطی در سیستم‌عامل ویندوز به‌وسیله یک برنامه اجرا می‌شود. به‌عنوان مثال، خاموش‌شدن ویندوز به‌وسیله برنامه‌ای با نام exe.shutdown انجام می‌شود. این فایل اجرایی در مسیر زیر قرار دارد:

٣٢\Windows\System:C\exe.shutdown
حال برای تنظیم ‌برنامه خاموش‌شدن از‌پیش تعیین‌شده، مسیر زیر را برای رسیدن به برنامه زمان‌بندی دنبال کنید ‌یا عبارت msc.taskschd را در پنجره Run وارد کنید.

Scheduler Task > Administrative > Security and System > Panel Control
حال به منوی Action مراجعه کرده و گزینه Task Basic Create را انتخاب کنید. نام و توصیفی اختیاری وارد کرده و به مرحله بعد بروید. حال می‌توانید زمان یا زمان‌های اجرای برنامه خود را انتخاب کنید (روزانه، هفتگی، ماهانه، زمان‌های خاص یا فقط یک‌بار).

در مرحله بعد، گزینه Program a Start را انتخاب کرده و برنامه خاموش‌کردن ویندوز را از مسیر گفته‌شده انتخاب کنید و کار تمام است.

دقت داشته باشید که می‌توان انبوهی‌ از فعالیت‌های زمان‌بندی‌شده را به‌وسیله ویندوز در این برنامه‌ مشاهده، ویرایش یا حذف کرد.

بنابراین به کاربران مبتدی توصیه می‌شود برای جلوگیری از آسیب‌دیدن رایانه، تغییری در این برنامه ایجاد نکنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد