درباره FSB

 Front Side Bus یا به اختصار FSB،گذرگاه جلویی  گذرگاه داده بین CPU و Ram است و برای تبادل داده با سایر قطعات متصل به مادردبرد بکار می رود و نیز با نام های System Bus یا Memory Bus یا CPU Bus Speed یا External CPU Speed شناخته می شود.

 بوسیله این گذرگاه پردازنده به پل شمالی(North Side Bridge) متصل می شود که در واقع این بخش در بردارنده گذرگاه حافظه،گذرکاه PCI و گذرگاه AGP است.

بطور کلی FSB بیشتر به معنی سرعت پردازش بالاتر و کامپیوتری سریعتر است. در واقع این گذرگاه شامل مجموعه ای از سیمها و مدارات است که وظیفه نقل و انتقال اطلاعات را به داخل و خارج پردازنده به عهده دارد.مانند بزراگراهی که هر چه عریض تر باشد،‌عبور داده ها روانتر شده و انتقال بیشتری صورت می گیرد و نیز مقدار داده بیشتری از حافظه به پردازنده منتقل می شود.

 بنابراین پردازنده با توجه به سرعت داخلی بسیار بالای خود بهتر می تواند با داده ها و فرامین کار کند.

سرعت گذرگاه داده ها در داخل پردازنده معمولا خیلی سریعتر از گذرگاه داده ها در خارج پردازنده است. به همین خاطر برای جلوگیری از اتلاف وقت پردازنده،یک جریان پیوسته از داده ها باید به پردازنده برسد تا سرعت کم گذرگاه روی مادربرد جبران شود و بدین منظور از حافظه سریع Cache استفاده می شود.
  

 Backside Bus:

در مقابل FSB گذرگاه دیگری به این نام وجود دارد که رابط بین CPU و حافظه نهان سطح دوم ( L۲ Cache Memory )می باشد و طبعا سرعت این گذرگاه از FSB بیشتر است.

FSB
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد