DNS چیست ؟

بسیاری از کاربران در هنگام تنظیمات دستی مقادیر مختلف شبکه از جمله IP با عبارت DNS و فیلد خالی آن در ویندوز برخورد کرده‌اند (اگر بدون این که این فیلد را به طور دستی تنظیم کرده‌ باشید، با فیلد مقدار دهی شده رو‌به‌رو شدید، درباره ایمن بودن رایانه خود تردید کنید). DNSهای اولیه حکم واسط را ایفا می‌کردند و تنها اطلاعات را مبادله می‌کردند اما بعدها این سرویس دهنده‌ها به ابزاری مهم برای حفظ امنیت کاربران تبدیل شدند. بسته‌های اینترنتی، قبل از این که از سایت یا یک End User به End User دیگر برسد از DNS عبور می‌کنند. DNSها به دنبال درخواست End User می‌گردند و پس از یافتن، آن را به کاربر نهایی ارسال می‌کنند. امرزوه DNSها می‌توانند اقدامات زیر را برای تسریع و ایمن‌سازی ارتباطات اینترنتی انجام دهند:

  

1. حفظ هویت اصلی کاربر در مقابل خدمات دهندگان مانند سایت‌ها

2. ذخیره سازی برخی از اطلاعات استاتیک سایت‌های مشهور و پربازدید و جلوگیری از طولانی‌تر شدن مسیر انتقال اطلاعات

3. در صورتی که لزومی به پردازش اطلاعات در رایانه End User وجود نداشته باشد، DNSها اطلاعات را در خود Cache کرده و فعالیت Clientها را کاهش می‌دهند.

4. اعمال فیلترینگ

5. ممانعت از دستیابی کاربر به سایت‌های مخرب

6. اعمال فیلترینگ‌های سفارشی

7. کاهش تعداد واسط‌ها میان کاربر و سرویس دهنده

در شرکت‌های بزرگ، متخصصان شبکه، یک یا چند اتصال اینترنت را تامین می‌کنند و این اتصالات را از یک سرور عبور می‌دهند. اینک، کلاینت‌ها نیازهای خود را به این سرور ارائه کرده و سرور از طریق اتصال به اینترنت، نیازهای آن را تامین می‌کند. در واقع هیچ رایانه‌ای به غیر از سرور اصلی به‌طورمستقیم به شبکه اینترنت وصل نیست اما در عمل همه آن‌ها می‌توانند از اینترنت استفاده کنند. در صورتی که یک سایت مخرب باشد و یا قصد سرقت اطلاعات و یا ردیابی را در سر بپروراند، تنها می‌تواند به هویت سرور پی ببرد، بی‌‌آنکه هیچ نوع اطلاعاتی را به‌طور مستقیم با کلاینت‌ها رد و بدل کند.

DNSهای رایگان زیادی در اینترنت وجود دارند که بسیاری از این خدمات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در واقع همان‌طور که راه‌های زیادی برای دیده شدن وجود دارد، به روش‌های گوناگونی نیز می‌توان دیده نشد! OpenDNS ،DNS Advantage و Norton DNS از مشهورترین DNSهای رایگان جهان هستند.

DNS
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد