چگونه یک چاپگر خانگی مناسب بخریم؟

با وجود تنوع زیاد چاپگرهای خانگی و ارزان‌قیمت از برند‌های مختلف، انتخاب صحیح پرینتر کار دشواری است.

در‌حال‌حاضر با قیمت بسیار ارزان حدود ٧٠‌هزار تومان می‌توان یک چاپگر خانگی خرید اما آیا این پرینتر می‌تواند نیازهای شما را پوشش دهد؟ هزینه مواد مصرفی آن چقدر است؟ در این راهنمای خرید به‌صورت خلاصه و سریع معیارهای مهم در خرید چاپگر جمع‌آوری شده‌اند که با درنظرگرفتن آن‌ها می‌توانید پرینتر مد‌نظر خود را از برند‌های متنوع بازار انتخاب کنید.
  

پرینتر جوهرافشان یا لیزری؟

اولین سوالی که برای هر خریدار پرینتر مطرح می‌شود همین سوال است. بازار مملو از پرینترهای جوهر افشان شده است. این پرینترها می‌توانند نمودارهای رنگی و عکس‌های براق را چاپ کنند اما نمی‌توانند نوشته‌ها را به خوبی و خوانایی پرینترهای لیزری چاپ کنند. پرینترهای جوهر افشان بسیار کند‌تر از پرینترهای لیزری‌اند و هزینه مواد مصرفی آن‌ها نیز بسیار بیشتر از پرینترهای لیزری است.

پرینترهای لیزری بیشتر مناسب مصارف اداری هستند چون قادر به چاپ صفحات زیاد در زمان کم هستند، هزینه مواد مصرفی آن‌ها پایین است و دوام طولانی‌تری دارند. پرینترهای لیزری تک‌رنگ (سایه و سفید) قادرند متون را با کیفیت و دقت بسیار بالا چاپ کنند.

پس اگر قرار است کتاب پرینت بگیرید یا تکالیف و گزارش‌های مدرسه یا دانشگاه را چاپ کنید پرینترهای لیزری سیاه و سفید بهترین گزینه برای شما می‌باشند. اما اگر هر از چندگاهی از پرینتر استفاده می‌کنید و دوست دارید تصاویر یا چارت‌های رنگی پرینت کنید بهتر است از چاپگرهای جوهر افشان استفاده کنید.

 چاپگر همه کاره یا One-in-All

تولید‌کنندگان بعضی اوقات به پرینترهای جوهرافشان یا لیزری، اسکنر و فکس اضافه می‌کنند. این وسیله که One-in-All نامیده می‌شود قادر است فکس ارسال یا دریافت کند، پرینت بگیرد، تصاویر یا متون را اسکن کند یا از یک برگه کپی بگیرد. هرچند ممکن است نیازی به برخی امکانات پرینترهای چندکاره نداشته باشید اما خرید آن‌ها برای کاربران خانگی توجیه‌پذیر است چون نه تنها قیمت آن‌ها از خرید یک اسکنر یا فکس جدا پایین‌تر است بلکه جای بسیار کمتری نیز اشغال می‌کنند. قیمت چاپگرهای چندکاره نیز بسیار مناسب است. در مجموع خرید چاپگرهای One-in-All برای استفاده خانگی پیشنهاد می‌شود.

 پرینترهای چاپ عکس

اگر شما بیشتر تمایل دارید تا عکس‌های خانوادگی خود را چاپ کنید و دوست ندارید تصاویر شخصی خود را به چاپ خانه‌ها بسپارید و قرار نیست با پرینتر خود گزارش یا نمودارهای کاری چاپ کنید می‌توانید یک پرینتر ‌مخصوص چاپ عکس خریداری کنید. این پرینترها قادر به انجام امور مختلف چاپی نیستند ولی کیفیت چاپ عکس آن‌ها بسیار بالاتر از پرینترهای جوهرافشان معمولی است. توجه داشته باشید که قیمت کاغذ مخصوص چاپ عکس و کارتریج این پرینترها خیلی ارزان نیست و معمولا چاپ هر عکس ١٣ در ١٨ سانتیمتر با پرینترهای چاپ عکس حدود هزار تا هزارو٢٠٠ تومان هزینه دارد.

هزینه مواد مصرفی

یکی از نکات بسیار مهم که در زمان خرید چاپگر کمتر به آن توجه می‌شود و معمولا فروشندگان مشتری را از آن آگاه نمی‌سازند هزینه مواد مصرفی است. قیمت کارتریج برخی پرینترهای ارزان جوهرافشان با خود پرینتر برابری می‌کند یعنی پس از چاپ حدود ١٥٠ تا ٢٠٠ برگ، مجبور به پرداخت معادل قیمت پرینتر برای کارتریج جدید خواهید شد.

در واقع تولید‌کننده‌های پرینتر‌های ارزان، قیمت چاپگر را به شدت پایین نگاه می‌دارند و درآمد خود را از فروش مواد مصرفی تامین می‌کنند.
به‌عنوان مثال در اکثر پرینترهای جوهرافشان HP، هد پرینتر به همراه کارتریج است و با هر بار عوض‌کردن کارتریج هد پرینتر نیز تعویض می‌شود به همین دلیل قیمت کارتریج‌های HP بسیار گران می‌باشد ولی در عوض به دلیل تعویض هد چاپگر، کیفیت آن همواره مطلوب است. البته می‌توان کارتریج‌های تمام شده را شارژ کرد اما این کار توسط هیچ‌کدام از تولید کنندگان چاپگر پیشنهاد نمی‌شود. شارژ جوهر کارتریج باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افت کیفیت پرینتر می‌شود. اما یک یا دو بار شارژکردن کارتریج (پرکردن کارتریج با جوهر) مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و امروزه این کار در تمام دنیا رایج شده است.

چرخه کار – دوام چاپگر

چرا پرینترهای خانگی ارزان‌تر از پرینترهای اداری هستند؟ پرینترهای ارزان قیمت قادر به چاپ تعداد صفحات زیاد نیستند و نمی‌توانند فشار زیاد را دوام بیاورند. چرخه کار تعداد صفحاتی است که پرینتر می‌تواند در یک ماه چاپ کند بدون اینکه به آن آسیبی برسد. چرخه کار پرینترهای خانگی حدود ٧٥٠ برگ و پرینترهای اداری هشت هزار برگ است. توجه داشته باشید این میزان حداکثر ممکن است پس همواره می‌بایست سعی کنید که تعداد صفحات چاپ شده را کمتر از این عدد حفظ کنید.

قابلیت اتصال به شبکه

آیا قصد دارید پرینتر خود را بین چند کامپیوتر به اشتراک بگذارید؟
اگر قرار است بیش از یک نفر از پرینتر استفاده کنند بهتر است به فکر قابلیت شبکه باشید. بسیاری از پرینترهای جدید پورت Ethernet یا شبکه دارند و به‌راحتی توسط کابل شبکه به Switch متصل می‌شوند و به این ترتیب تمام کامپیوترهای شبکه می‌توانند از پرینتر استفاده کنند. البته پرینترهای بدون پورت شبکه را نیز می‌توان بین چند کامپیوتر به اشتراک گذاشت اما برای این کار باید پرینتر را به یکی از کامپیوترهای متصل کرده و سپس آن را Share کنید. در این حالت زمانی که کامپیوتری که پرینتر به آن متصل است خاموش باشد، دیگران نمی‌توانند از چاپگر استفاده کنند.

همچنین برخی از چاپگرهای مدرن مجهز به شبکه Fi-Wi می‌باشند. به این ترتیب می‌توانید پرینتر را در هر مکانی از خانه قرار داده و به شبکه بی‌سیم متصل کنید.

مدیریت کاغذ

تقریبا تمام چاپگرها قادر به چاپ برروی کاغذ ٤A هستند و معمولا محل نگهداری کاغذ امکان تغییر به اندازه‌های کوچک‌تر مانند ٥A هست. اما پرینترهای بزرگ‌تر ٣A قیمت بالاتری دارند و معمولا برای مصارف خانگی استفاده نمی‌شوند. برخی پرینترهای لیزری نیز قابلیت چاپ بر روی هر دو طرف کاغذ را دارند.

سرعت، رزولوشن و کیفیت رنگ

سعی کنید قبل از خرید چاپگر، کیفیت رنگ‌های خروجی، سرعت چاپ هر برگ و وضوح چاپ را از نزدیک مشاهده کنید. توجه داشته باشید اطلاعاتی که تولید‌کنندگان اعلام می‌کنند همانند Rate Refresh تلویزیون یا مصرف بنزین ماشین بعضا اشتباه و اغراق‌آمیز است. پس سعی کنید تنها به اطلاعات اعلام‌شده تولید‌کننده، بسنده نکنید و پیش از خرید چاپگر تحقیقات لازم را انجام دهید. برخی چاپگرهای جوهرافشان ارزان‌قیمت سرعت بسیار پایینی دارند و برای چاپ یک برگ زمان زیادی را تلف می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد