راهنمای خرید ویدئو پروژکتور

ویدئوپروژکتور، از آن دست محصولاتی است که پیش از این استفاده از آن در کشور ما رایج نبود. اما امروزه، با افزایش استفاده از رایانه و نرم‌افزارهای آن، احساس نیاز به وجود دستگاهی که با آن بتوان مطالب موجود در رایانه را برای افراد زیادی نمایش داد، بیش از پیش احساس می‌شود. هم اکنون بسیاری از دانشگاه‌ها، مدارس، سازمان‌ها و ارگان‌ها درحال تجهیز به دستگاه ویدئو پروژکشن هستند اما هنگام خرید آن به چه نکاتی باید توجه کنیم تا ویدئوپروژکتوری مناسب داشته باشیم.
  
برای انتخاب ویدئوپروژکتور، بسته به مصارف آن، چند ویژگی مهم را باید درنظرگرفت:

﷯روشنایی (Brightness)
همان مقدار نور تابیده‌شده با پروژکتور، مهم‌ترین فاکتور در انتخاب ویدئوپروژکتور است. واحد اندازه‌گیری برایتنس در بیشتر برندها، لومن (Lumen) است. تقریباً برای هر نوع مصرفی، برایتنس اولین مشخصه مهم پروژکتور است.

﷯ عمر لامپ
عمر لامپ معمولاً بر حسب ساعت بیان می‌شود و باید حتما به آن توجه کنید تا به این زودی‌ها به فکر تعویض حیاتی‌ترین قطعه ویدئوپروژکتور خود نباشید.

﷯ کنتراست (Contrast)
کنتراست ارائه‌شده توسط پروژکتور که به صورت نسبتی با مخرج یک بیان می‌شود، مشخصه مهمی است که در برخی مصارف بسیار مهم است و کمتر به آن پرداخته شده است. میزان کنتراست، دامنه نوری است که با پروژکتور بازیابی می‌شود. به‌طور مثال کنتراست این ویدئو پروژکشن اپسن ٥٠٠٠:١ است. برای رسیدن به نتیجه دقیق‌تر و محاسبه پله‌های (Stops) کنتراست، کافی است عدد کنتراست را آن‌قدر تقسیم به دو کنید تا به مخرج یک برسید. تعداد دفعاتی که عدد شما به دو قابل تقسیم است، مشخص‌کننده مقدار پله کنتراست ویدئوپروژکتور شماست.

با فرمولی که گفتیم، ویدئو پروژکتوری با کنتراست ٥٠٠٠:١ ،حدود ١٢ پله کنتراست دارد. ویدئوپروژکتوری که کنتراست آن ١٠.٠٠٠:١ باشد، یک پله کنتراست بیشتر یعنی ١٣ پله کنتراست دارد و ویدئوپروژکتوری که کنتراست آن ٢٥٠٠:١ باشد یک پله کنتراست کمتر یعنی ١١ پله کنتراست دارد. با دانستن این مطلب اعداد مطرح‌شده درباره کنتراست شما را گول نخواهد زد و حالا می‌دانید همانطور که اختلاف کنتراست ٢٠٠٠:١ با ١٠٠٠:١ ، یک پله است، اختلاف ١٠٠٠:١ و ٥٠٠٠:١ هم یک پله است و بزرگی اعداد شما را به اشتباه نخواهد انداخت. دانستن این محاسبه در انتخاب پروژکتور و مصارفی که کنتراست اولویت بالایی دارد، بسیار حائز اهمیت است.

﷯ اندازه تصویر (Resolution)
اندازه تصویر یا همان رزولوشن که ابعاد پیکسل‌های نمایش داده‌شده توسط پروژکتور را بیان می‌کند، بسیار حائز اهمیت است. معمولاً استانداردهایی مانند XGA یا HD در این مشخصه بیان می‌شوند و نیازی به گفتن نیست که کیفیت جزئیات به نمایش درآمده را می‌توانید از این مشخصه بفهمید!

﷯ حداقل و حداکثر فاصله پروژکتور تا پرده نمایش
این مورد که با اصطلاح Distance Throw بیان می‌شود، مشخصه‌ای است که همه خریداران حتماً باید به آن باید توجه کنند. این مشخصه، کمترین و بیشترین فاصله‌ از پرده است که پروژکتور می‌تواند داشته باشد؛ بدون اینکه در تصویر مشکلی به وجود بیاید یا دچار افت نور شود.

﷯ اندازه واقعی تصویر (Size Image)
اندازه‌ای است که حداکثر و حداقل قطر تصویر تضمینی ارائه‌شده توسط پروژکتور را معرفی می‌کند که به نوبه خود درخور اهمیت است.
چه چیز مناسب است و برای کجا بخریم؟

﷯ کلاس‌های درس
استفاده از ویدئوپروژکتور در کلاس‌های درس، معمولاً برای نمایش عکس، شکل و نمودار و به‌طور خاص فایل‌های پاورپوینت است. با در نظر گرفتن یک کلاس درس کوچک، مقدار برایتنس توصیه‌شده برای ویدئوپروژکتور، با این پیش‌فرض که می توان چراغ‌های کلاس را خاموش کرد، بین ٢٠٠٠ تا ٣٠٠٠ لومن است. نکته دیگری که باید مدنظر داشت، حداقل فاصله ویدئوپروژکتور تا پرده است که این یکی بستگی به اندازه کلاس دارد. معمولاً با کمترین بودجه، می‌توان ویدئوپروژکتوری با این مشخصات تهیه کرد.

﷯ سالن‌های کنفرانس
در این زمینه بزرگی سالن، بسیار مهم است. بسته به بزرگی سالن، برایتنس توصیه‌شده، بین ٥٠٠٠ تا ٨٠٠٠ لومن است. این مساله نیز باید مدنظر قرار گیرد که هنگام استفاده از ویدئوپروژکتور امکان خاموش‌کردن چراغ‌های سالن وجود دارد یا خیر؟
درصورتی‌که تا حدودی امکان فراهم‌کردن تاریکی وجود داشته باشد، همان ٥٠٠٠ لومن برای برایتنس کافی است. اگر پروژکتور فقط برای کنفرانس استفاده می‌شود، نیازی به کنتراست و رزولوشن بالا نیست. فاصله پروژکتور تا پرده و اندازه تصویر روی پرده، با توجه به امکان بزرگ‌بودن سالن نیز بسیار مهم است. هنگام نصب پروژکتور حتماً باید فاصله استاندارد را مدنظر داشت تا تصویر دچار افت نور نشود.

﷯ نمایشگاه‌ها
در این موارد، امکان تاریک‌کردن محیط وجود ندارد، بنابراین برایتنس بسیار بالایی توصیه می‌شود. البته اگر اندازه تصویر کوچک برای کار شما کفایت کند و پروژکتور را بتوانید در نزدیک‌ترین فاصله ممکن تا پرده نصب کنید، خیلی نباید نگران برایتنس باشید. بنابراین حداقل فاصله پروژکتور تا پرده نیز بسیار مهم است. با این تفاسیر برای این کار باید برایتنسی حدود ٤٠٠٠ تا ٦٠٠٠ در نظر بگیرید.
درصورتی‌که قصد استفاده ویدئوپروژکتور در نمایشگاه دائمی را دارید و دستگاه باید ساعت‌های زیاد به‌صورت متمادی به کار خود ادامه دهد حتماً باید عمر لامپ را جزو اولویت‌های خود قراردهید. رزولوشن و کنتراست، با توجه به بی‌اهمیت‌بودن کیفیت تصویر در بیشتر این‌گونه مصارف، معمولاً در اولویت قرار نمی‌گیرند.

﷯ سالن‌های آمفی‌تئاتر و سینماهای کوچک
بهتر است قبل از هر حرف دیگر از کنتراست بگوییم. مهم‌ترین ویژگی برای ویدئوپروژکتورهای سالن‌های سینما و آمفی‌تئاتر، که مهم‌ترین و تنها کاربری آن‌ها نمایش فیلم است، کنتراست است. این مساله که چه میزان کنتراست برای این مصارف توصیه می شود، بستگی به بودجه شما دارد. برای مصارفی که قبل از این برشمردیم، کنتراست ٤٠٠٠:١ نیز پاسخگو بود. اما برای این مورد از استفاده، کنتراست پیشنهادی ما، ١.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠:١ است. خیلی نگران نباشید، چون این، مقدار کنتراست کاملا ایده‌آل است. با این حال اولویت اصلی شما کنتراست است و باید به دنبال بالاترین کنتراست در محدوده بودجه خود باشید. اولویت بعدی شما باید رزولوشن باشد. خوشبختانه رزولوشن HD Full که مناسب‌ترین رزولوشن موجود است، چندان تفاوت قیمتی با دیگر رزولوشن‌ها ندارد. بزرگ‌ترین اندازه واقعی تصویر هم فاکتور مهمی برای انتخاب ویدئوپروژکتور برای این مصارف است. با کمترین اختلاف‌قیمت، می‌توانید به تصویری ٣٠٠ اینچی
برسید.
باتوجه به حتمی‌بودن تاریکی سالن‌های آمفی تئاتر، برایتنس تقریباً کمترین اهمیت را دارد. برایتنسی بین ٣٠٠٠ تا ٤٠٠٠ لومن به‌راحتی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. البته اگر بودجه خوبی دارید، بد نیست که سراغ برایتنس‌های بالاتر هم بروید. اگر ویدئوپروژکتور کمتر استفاده شود، عمر لامپ نیز مقوله‌ای است که با کم‌درنظرگرفتن آن، می‌توانید در بودجه خود صرفه‌جویی کنید.

﷯ سینمای خانگی
تقریباً تمام مواردی که برای سالن‌های سینما گفتیم، اینجا نیز صدق می‌کند، با این تفاوت که با دُز پایین‌تر هم به هدف خود می‌رسید. اینجا برایتنسی حدود ٢٠٠٠ لومن، به‌راحتی مناسب‌ترین روشنایی تصویر را برای شما به ارمغان خواهد آورد. اما مهم ترین چیزی که باید مد نظر داشته باشید، فاصله پروژکتور تا پرده و اندازه واقعی تصویر است. در سایت‌های شرکت‌های ارائه دهنده ویدئو پروژکتور، معمولاً نرم‌افزاری وجود دارد که با توجه به فاصله پروژکتور تا پرده، اندازه تصویر نمایش داده‌شده در یک ویدئوپروژکتور خاص را محاسبه
می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد