روشهای خنک کردن سیستم

رمای بیش از حد بر عملکرد رایانه شما و طول عمر قطعات آن تاثیر می گذارد. اما چطور می توانید بگویید که سیستم بسیار داغ شده یا تنها گرم است؟ در ادامه باما همراه شوید تا نگاهی داشته باشیم بر عوامل تشدید کننده گرما در سیستم ،دمای مناسب سیستم و راه های حفاظت از آن.

چگونه حرارت تولید می شود؟

حرارت طبیعی ایجاد شده، حاصل جریان برق است. البته مقدار انرژی برقی که سیستم نیاز دارد به وظیفه ای بستگی دارد که قرار است انجام دهد. اجزای درون رایانه خیلی راحت گرما تولید می کنند. زمانی که CPU روی فرکانس های بالا و با سرعت بالایی در حال پردازش است، حالتی به نام اورکلاکینگ (Overclocking) پیش می آید که با تولید گرمای زیاد دمای سیستم را بسیار بالا می برد. فایده انجام این کار سریع تر شدن کار ها و پردازش بالاتر سیستم است، اما قطعا به ولتاژ بالایی از برق نیاز دارد که این وظیفه را به خوبی به سرانجام برساند که نتیجه ای برابر با گرمای بیشتر دستگاه در پی خواهد داشت. سیستم هم فعالیتی برای کاهش گرما انجام می دهد که به آن آندرکلاکینگ (Underclocking) می گویند. به گزارش zoomit ،زمانی که این کار انجام می شود، بهره وری سیستم کاهش پیدا می کند.انجام دادن بازی ها، دیدن ویدئو، محاسبات سنگین، رایت و کپی فایل ها، همگی می تواند فشار زیادی را بر CPU وارد کند.


چگونه متوجه میزان گرمای سیستم شویم؟

اگر رایانه شما کند شده یا همه چیز سر جای خود گیر کرده، (به اصطلاح قفل شده) نشانه ای بزرگ از گرمای بیش از حدی است که سیستم را تحت تاثیر قرار داده است.شاید سریع تر شدن چرخش پره های فن را در زمان پردازش سنگین CPU بشنوید؛ در این حالت، سیستم به وسیله فن های خود تلاش می کند گرمای بیش از حد را از کیس یا محفظه سیستم خارج کند.رایانه ها حالتی به نام fail-safe دارند که به محض شدید شدن گرما، بخش هایی را که ممکن است آسیب ببیند خاموش می کنند. در برخی موارد شاید کل سیستم خاموش شود و تا لحظه ای که به اندازه کافی خنک نشده باشد، نتوان راه اندازی مجدد را انجام داد.


آیا رایانه بیش از اندازه داغ است یا تنها گرم شده؟

وظایف جدی و زیادی که برای CPU ،GPU، درایور هارد دیسک (HDD) و درایو دیسک نوری (ODD) تعریف شده است، قطعا باعث افزایش دمای رایانه خواهد شد. اگر صدای کار کردن فن را می شنوید، این صدا طبیعی است،امااگر به طور مداوم با یک سرعت زیاد و سر و صدای عجیب و بسیار بالا، فن در حال تقلا کردن است می توان آن را نشانه ای از تشدید گرمای سیستم دانست.اگر صدای کار کردن فن را به طور کلی نمی شنوید، باز هم احتمال بروز مشکل وجود دارد.در این زمان  ممکن است سیستم کند تر از حالت طبیعی شود، در حالت خاموش بماند یا این که دائم ری استارت شود، ممکن است کاملا قفل شده باشد و صفحه آبی را نشان دهد!در ویندوز می توانید بررسی کنید که کدام برنامه بیشترین استفاده از عملکرد CPU را دارد و مدیریت منابع را با مشکل مواجه کرده است یا این که می توانید آخرین نسخه از برنامه Process Explorer را دانلود کنید.گذشته از فن شکسته، جریان هوای ضعیف در محوطه قرارگیری اجزای داخلی پی سی یا انسداد منافذ در اثر قرارگیری بد کیس یا بخش فن لپ تاپ می تواند دلیل گرمای زیاد باشد. محیط اطراف یقینا بر این میزان دما تاثیر دارد، موقعیت قرار گیری رایانه شما -یک محیط بسته یا یک منطقه پر از گرد و خاک - می تواند باعث انسداد منافذ خروج دمای گرم سیستم شود.


بهترین دما برای رایانه شما

بهتر است سیستم خود را در اتاقی قرار دهید که نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد. دمای مناسب اتاق برای سیستم شما بین ۲۰ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است. دمای بالاتر از ۲۷ درجه می تواند به رایانه شما آسیب وارد کند اما سرد بودن هوا را نمی توان یک عامل خطرناک همچون گرمای بالا دانست.


باید چه کاری انجام دهید؟

نکته کلیدی که رعایت کردنش تاثیر زیادی خواهد داشت، خنک نگه داشتن محیط قرارگیری سیستم است ،برای مثال یک پنجره را در نزدیکی سیستم باز نگه دارید یا این که پنکه را در نزدیک سیستم بگذارید. همچنین می توانید منافذ خروجی هوای سیستم را تمیز کنید یا این که با باز کردن کیس، پره های فن را تمیز کنید. اگر نگران گرمای بیش از حد CPU لپ تاپ خود هستید کار های زیادی قابل انجام است. برای مثال نصب یک فن جداگانه  یا استفاده از پایه های گردش کننده هوا در زیر لپ تاپ. البته هرگز نسبت به خرید فن های جداگانه که به پورت USB وصل می شوند، اقدام نکنید. اگر قرار است یک فن خنک کننده  خارجی برای لپ تاپ خود تهیه کنید حتما برق مستقل داشته باشد.اگر فن سیستم شما به خوبی کار می کند اما باز هم سیستم نمی تواند خودش را خنک نگه دارد و دائم در ریسک خراب شدن اجزای داخلی قرار دارد، به یک فن جدید و منافذ بیشتر برای خروج هوا نیاز دارید. می توانید به راحتی فن جدیدی را داخل کیس سیستم تعبیه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد