فعال سازی NFC در آندروید


NFC یا ارتباطات میدان نزدیک قابلیت ارتباطی جدیدی است که می توان از آن برای اتصال امن بین 2 دستگاهی که در فاصله  کمی از هم قرار دارند، استفاده کرد. علاوه بر مجاورت 2 گجت لازم است هر دوی آن ها از سخت افزار مخصوصی بهره ببرند. یکی از بارزترین کاربردهای این نوع اتصالات، انواع پرداخت های بی سیم است که روند خرید را بسیار ساده می کند، اما از NFC به خوبی می توان برای انتقال اطلاعات نیزبهره برد. اغلب گجت های جدید آندرویدی دارای قابلیت NFC است، این قابلیت می تواند کارکردهای متنوعی داشته باشد و بسیاری از امور روزمره را ساده تر کند. از زمان معرفی قابلیت NFC، این فناوری در حوزه های گوناگونی به کار گرفته شده است، از انواع پرداخت های الکترونیکی گرفته تا کارکرد به عنوان کارت مترو یا قطار و دیگر روش های اعتبار سنجی سریع کاربر در محیط های حقیقی. برخی شرکت ها نیز از این فناوری برای تولید کارت های عبور ایمن، کارت های ویزیت و حتی بن کارت کارکنان خود بهره برده اند.اگر این فناوری در گوشی یا تبلت شما وجود دارد اما نحوه  استفاده از آن را نمی دانید ،با ما در این مطلب همراه شوید. 

  


 NFC چیست؟NFC مخفف عبارت Near Field Communication (اتصالات میدان نزدیک) است. و همان طور که از نامش برمی آید اگر 2وسیله در میدانی نزدیک به هم قرار گیرند، می توانند از این قابلیت بهره ببرند. این نوع اتصالات در حقیقت به کمک فرکانس های رادیویی انجام می شود.در حوزه  گوشی های هوشمند، پس از آنکه گوگل در سیستم عامل آندروید 4.0 قابلیت Beam را ارائه کرد، این فناوری جان تازه ای گرفت و از آن پس برای انتقال اطلاعات، داده و حتی فایل های گوناگون استفاده شد. به گزارش zoomit ،به کمک قابلیت Beam آندروید، کاربران می توانند با گرفتن و رها کردن فایل ها، آن ها را به ساده ترین شکل ممکن به گجت دیگری انتقال دهند.

 آیا دستگاه شما به قابلیت NFC مجهز است؟متأسفانه تمام گوشی ها و تبلت های موجود در بازار از این قابلیت بهره نمی برند. پس برای فهمیدن این که آیا گجت شما دارای چنین فناوری نوینی است، چند راهکار وجود دارد.نخست این که اگر چند سالی است که گوشی یا تبلت خود را خریداری کردید، به احتمال قوی از این فناوری برخوردار نیستید یا اگر به تازگی اقدام به خرید کرده اید می توانید به بسته بندی محصول یا حداقل بدنه  پشت آن رجوع کنید و به دنبال عبارت NFC باشید. در برخی مدل های گوشی سامسونگ نظیر گلکسی S3 یا S4 این عبارت روی باتری محصول نوشته شده است. روی برخی دیگر از مدل ها نظیر گلکسی Note 2 این عبارت روی دستگاه حک نشده است و در عوض، می توانید نشان آنتن مخصوص NFC را روی بدنه  داخلی و پشت دستگاه مشاهده کنید. روی برخی ابزارها نظیر گوشی سونی اکسپریا نیز نشان N-Mark قابل مشاهده است.البته راه منطقی تر رجوع به بخش تنظیمات گوشی است. برای این منظور پس از ورود به بخش Settings (تنظیمات) به گزینه  Wireless & Networks (شبکه و بی سیم) بروید و در پایین فهرست موجود به دنبال عبارت NFC و Android Beam باشید.

 فعال سازی NFC: اگر گوشی یا تبلت شما دارای قابلیت NFC است، لازم است پیش از استفاده، آن را فعال کنید. برای این منظور، مراحل را به این ترتیب دنبال کنید:1- به منوی تنظیمات بروید و پس از رفتن به Wireless & Network به دنبال More (بیشتر) باشید.2-برای فعال کردن این قابلیت روی عبارت NFC بزنید. در همین حال قابلیت Android Beam نیز به صورت خودکار فعال می شود.3- اگر Beam به طور خودکار روشن نشد، کافی است آن را بفشارید و Yes را بزنید.قابلیت NFC در گوشی های هوشمند تلفن همراه، با Beam یکپارچه شده است، به همین دلیل اگر Beam غیر فعال باشد ممکن است برخی قابلیت های NFC، به ویژه در زمینه  اشتراک گذاری فایل ها، کار آیی لازم را نداشته باشد.

 اشتراک  از طریق NFC: با فعال بودن فناوری NFC، می توانید از آن برای انتقال یا به اصطلاح Beam کردن اطلاعات بهره ببرید. برای داشتن اشتراک گذاری بهینه موارد ذیل را مد نظر داشته باشید:هر 2 دستگاه  فرستنده و گیرنده باید دارای فناوری NFC باشد.هیچ یک از دستگاه ها نباید قفل یا خواب (sleep) باشد.پس از کنار هم گذاشتن و شناسایی 2 دستگاه، صدا و لرزش خاصی در دستگاه به وجود می آید.پیش از شروع روند ارسال فایل (Beam)، دستگاه ها را از هم جدا نکنید.پس از انتقال موفقیت آمیز فایل ها، صدای مخصوصی پخش می شود. به این ترتیب، می توانید بدون هیچ مشکلی انواع فایل ها نظیر صفحات وب، موقعیت جغرافیایی و محتواهای دیگر را از این طریق ارسال کنید.

 انتقال فایل از طریق NFC:انواع فایل ها را می توانید از طریق فناوری NFC منتقل کنید (که برای نمونه می تواند شامل تصاویر، عکس ها، اطلاعات تماس، صفحات وب، فایل های ویدئویی، برنامه های کاربردی و ...باشد). همچنین به کمک این روش می توان اطلاعات را از گوشی به انواع گوشی یا تبلت و برعکس منتقل کرد و یکی بودن نوع محصول اهمیتی ندارد. روش انتقال بدین ترتیب است:1- محتوای مورد نظر را بگشایید.2- دو گوشی / گجت را از پشت به هم نزدیک کنید.3- منتظر بمانید تا اتصال برقرار شود.4- توجه داشته باشید که صفحه نمایش ابزار ارسال کننده به صورت نمای بندانگشتی (thumbnail) درآید و عبارت Touch to beam در بالای صفحه نمایان شود.5- برای آغاز روند ارسال، صفحه نمایش ارسال کننده را لمس کنید که پس از این کار صدای مخصوصی شنیده می شود.6- پس از پایان یافتن مراحل نقل و انتقال، صدای مخصوصی پخش و مشخص می شود که آیا روند ارسال موفقیت آمیز بوده یا خیر.

 اشتراک محتوای وب و دیگر اطلاعات:در اشتراک صفحات وب از طریق NFC، محتوای موجود یا فایل مربوطه ارسال نمی شود و تنها به ارسال نشانی صفحه بسنده می شود و صفحه  مربوطه در مرورگر پیش فرض گیرنده گشوده می شود.

 اشتراک اطلاعات تماس:زمانی که اطلاعات تماس را از طریق اتصالات NFC منتقل می کنید و شخص گیرنده نیز دارای حساب های متعدد گوگل است، از وی خواسته می شود حساب مورد نظر خود را مشخص کند. در غیر این صورت، اطلاعات مربوطه در برنامه  People ذخیره می شود.

 اشتراک تصاویر و عکس ها:متأسفانه تمام گجت هایی که دارای قابلیت NFC هستند، نمی توانند تصاویر و عکس ها را از این طریق انتقال دهند. گوشی هایی نظیر HTC One X و سونی اکسپریا TX در این زمینه با مشکلاتی مواجه می شوند. در مواردی که روند ارسال با موفقیت همراه است، گیرنده از طریق بخش اعلانات (notification) از صحت انتقال اطلاع حاصل و با انتخاب فایل عکس، آن را در گالری مشاهده می  کند.

 استفاده از تگ های NFC:علاوه بر نقل و انتقال فایل بین ابزارهای دارای قابلیت NFC ، می توانید از این قابلیت برای پیکربندی سریع گوشی یا تبلت خود نیز بهره ببرید. برای این منظور کافی است گجت خود را در مقابل تگ های برنامه نویسی شده  NFC قرار دهید. این تگ ها یا برچسب ها عبارت است از یک تراشه  مخصوصی که فاقد نیروی الکتریکی است و آنقدر کوچک است که می توان آن را روی پوستر، بلیت سینما، کارت ویزیت، جعبه  دارو، برچسب های تبلیغاتی، کتاب و مجله چسباند. برای خواندن اطلاعات موجود در این تگ ها یا برای نوشتن در آن ها به برنامه  مخصوصی نیاز دارید، از آن جمله می توان به NFC Task Launcher اشاره کردکه در فروشگاه گوگل پلی در دسترس کاربران است. تگ هایی که با این برنامه نوشته شده ، تنها به وسیله  گوشی هایی که این برنامه را دارا هستند،قابل خواندن و استفاده است.حتی می توانید یک تگ NFC را به گونه ای برنامه ریزی کنید که قادر به اجرای وظایفی نظیر باز کردن یک صفحه وب، پیکربندی تنظیمات گوشی یا حتی ارسال پیامک باشد. با استفاده از برنامه  NFC Task Launcher می توانید تگ های NFC را رمزگشایی کنید یا برخی از این وظایف را انجام دهید:تنظیمات مربوط به وای-فای یا بلوتوث ،تنظیمات مربوط به صوت و صدا ،تنظیمات مربوط به نمایش،رسانه های اجتماعی،پیام ها و پیامک،برنامه ها و میانبرها،چندرسانه ای ،زنگ بیدار باش،رویدادها (ایجاد رویداد جدید، ایجاد بازه زمانی در تقویم)،امنیت (فعال کردن قفل صفحه)،برقراری تماس تلفنی وایجاد وظایف جدید.برای ذخیره تمام فعالیت ها و قابلیت های مورد نظر روی برچسب NFC، کافی است روی دکمه  Save & Write بزنید و برای اجرای این دستورات گوشی خود را کنار این تگ نگه دارید.

نظرات 34 + ارسال نظر
امیر حسین دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 07:54 ب.ظ http://bezorbekhand.Blogfa.com

بسیار خوب و آموزنده بود خسته نباشید

nimas.h پنج‌شنبه 11 دی‌ماه سال 1393 ساعت 09:33 ق.ظ http://nima7080.blogfa.com

عاللللللیی بود

amirali سه‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 11:17 ب.ظ

خوب بود فقط من یک سوال داشتم روی گوشیی که NFC نداره میشه NFC نصب کرد یا نه

خیر در حال حاضر امکان پذیر نیست

رحیم دوشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 01:41 ق.ظ

با سلام خسته نباشید
من گوشی با قابلیت NFC دارم و کار میکرذ
اما با تعویض رام آن،در رام جدید این قابلیت تعریف نشده.
آیا من میتوانم در حال حاضر با این رام NFC گوشی ام را فعال کنم
مرسی

خیر

علی سه‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 06:37 ب.ظ http://GRAVATAR.COM

سلام با عرض خسته نباشید ببخشید گوشی من HONOR 7 است و تو مشخصات نوشته NFC دارد ولی من پیدا نکردم میشه کمک کنید

Mehrdad چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 09:06 ب.ظ

سلام سامسونگ جی ۷ NFC داره؟؟؟

در مدل 2016 وجود دارد

مریم جمعه 16 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 12:34 ب.ظ

سلام در سامسونگ j5 این نرم افزار وجود داره

علیرضا یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 11:05 ق.ظ

ممنون استفاده کردیم

لطیف دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 08:42 ب.ظ

سلام گوشی من NFC داره برا فعال سازی سیم کارت مخصوص NFC لازم داره ؟

خیر NFC به سیم کارت وابسته نیست

قاسم یکشنبه 25 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 10:43 ب.ظ

سلام خسته نباشید. من یه گلکسی نوت 3دارم اول اندرویدش 4بود nfc اش کار میکرد ولی به محض اینکه اندرویدشو ارتقاع دادم هم nfcاز کار افتاد هم رادیوش

کاملا درسته بعضی از گوشیهای سامسونگ بعد از ارتقا سیستم عامل دچار مشکلات نرم افزاری میشوند که معمولا با ریست کامل گوشی و بازگشت به تنظیمات کارخانه مشکل برطرف میشود

میلاد بیات دوشنبه 1 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 02:38 ب.ظ

سلام چطور می تونم nfc رو داخل سامسونگ گلگسی J7 2016 روشن کنم نمیدونم چطور روشن میشه داخل تنظیمات چیزی به نان nfc نیست ولی همه جا نوشتهnfcداره مدل گوشی من دوسیم کارته J7 2016 4G ساخت ویتنام اندروید۶

گوشیهای سری J7 فاقد NFC می باشد

محمد شنبه 13 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 07:56 ب.ظ

عذر میخوام اگه از تگ (برچسب) استفاده کنیم، گوشی فقط در هر لحظه امکان خوندن اطلاعات یه تگ رو داره؟ مثلا میتونه همزمان اطلاعات چندین تگ رو با هم دریافت کنه و نشون بده؟

شاهین سه‌شنبه 28 دی‌ماه سال 1395 ساعت 11:37 ق.ظ http://sazoon.ir

سری 2016 J7 چی؟ اون هم NFC نداره؟ یجا خوندم گفته بود سری 2016 این قابلیت دارن..

خیر

محند شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 04:59 ق.ظ

سلام
گوشی (J7(2016
NFC داره. ممنون میشم اگه بگید

Bardia یکشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 01:31 ق.ظ

گوشی من سامسونگ j7 آیا nfcدارد میشه پول پرداخت کنیم ازطریق کارتخان وnfc

امیر دوشنبه 30 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 07:44 ب.ظ

سلام گوشی htc me دارای nfc هست اما هندزفری بلوتوث رو یه بار بهش کانکت کردم بعد از مدتی کانکت نشد الان هر کاری می کنم با nfc کانکت نمیشه ّچیکار کنم ??

علی شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 04:46 ب.ظ

اقا سلام . من چند جا خوندم که j5 2016 ان اف سی داره ولی هرجاش میرم چیزی نداره قضیش چیه این ؟

فرزین دوشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 12:05 ب.ظ

سلام.آیا گوشیj5هم nfcدارد یانه.باتشکر..لطفا راهنماییم کنید.

یه ادم چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 10:08 ب.ظ

سلام گوشی lg stylos2 امکان nfc رو داره

Sepideh یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 03:39 ب.ظ

سلام.آیا گلکسی گرند پرایم پلاس nfcداره؟چون یکی از دوستام برچسبی که پشت در گوشی بود جدا کرد.الان میخام بدونم ربطی به محافظت باتری داشته یا nfc رو ازبین برده.بعضی ها میگن اون nfc نبوده و اگه اون تراشه نباشه گوشی تو دست منفجر میشه.خواهشا بدونم خطری نداره؟

خیر این مدل گوشی فاقد NFC میباشد و لی خیلی داغ میکنه !! احتمال انفجار بعید به نظر میرسه

حمیدرضا دوشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 08:13 ب.ظ

سلام
من گوشی گلکسی s4 دارم و NFC رو فعال میکنم اما کار نمیکنه، مشکل چیه؟
اینکه میگن آنت NFC در s4 روی باتریش هست درسته؟ چون من باتریش رو عوض کردم و قبلا نمیدونستم در این باره
حالا باید انتن nfc تهیه کنم؟ جایی برای فروش داره آیا؟
ممنونم از سایت عالیتون

Rahabod سه‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 08:23 ب.ظ

درود برشما
گوشی ال جی xcam توی سایت خود ال جی نوشته که قابلیت nfcداره اما توی تنظیمات گوشی من نیست.حالااشکال از گوشی من هست یا توی سایت اشتباه نوشتن؟

احمد یکشنبه 15 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 05:03 ب.ظ

با سلام و احترام گوشی سامسونگ مدل A8 دارای این تکنکلوژی هستش چون من نتونستم چیزی پیدا کنم با تشکر

Arsalankhodadadi جمعه 20 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 06:20 ب.ظ

چطوری می توان nfcرو راه بیندازیم گوشی من nfcداره ولی کار نمی کنه

صالح سه‌شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 04:22 ب.ظ

سلام میخواهم nfcرو فعال کنم‌ بر کوشیه j7 2016 گوشیه دوستم مثل من‌ داره nfc

امید جمعه 17 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 07:41 ب.ظ

میگم جریان این برچسبا NFCچیه ک تو بازار میفروشن... به چ دردی میخورن؟

محمد سه‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 03:50 ب.ظ

گوشی منg7primeهست آیا قابلیتnfcرو داره؟

رضا دوشنبه 10 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 11:14 ب.ظ

سلام ببخشید میتونم nfc رو روی گوشی سامسونگ اس تری مینی نصب کنم

rahim جمعه 28 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 07:29 ب.ظ

سلام خسته نباشید گوشی من (j510f(2016 است لطفا بفرمائید :که مجهز به nfc می باشدیا نه؟

Ahi شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 12:15 ق.ظ

فقط کافیه برین تو تنظیمات گوشیتون و nfc رو سرچ کنین,داشته باشه میاره
چرا پیچیده ش میکنین؟!

حسن هدایتی یکشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1398 ساعت 01:54 ب.ظ

فرهاد پنج‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1398 ساعت 02:38 ق.ظ

سلام وقت بخیر. من یک گوشی سامسونگ A20 خریدم فقط بخاطر nfc که توی همه سایتها گفتن nfc دارد. و اینکه آ۳۰ نخریدم آیا امکان داره مشکل افزاری حل بشه؟

ali سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1398 ساعت 02:08 ب.ظ

سلام گوشی مدل ۲۰۱۸ a7 دارایnfcداره؟

Ali.gh دوشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 11:31 ق.ظ

سلام.خسته نباشید.
سری جدید گلکسی A50 از NFCبرخورداره یان؟؟
ممنون میشم بگین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد